Het aantal aanmeldingen voor de theaterschool Amsterdam en hbo-toneelscholen in Nederland is onverminderd hoog en ieder jaar zijn er duizenden jongeren die acteur willen worden en willen studeren aan één van de theaterscholen. Maar is er wel een plek voor al deze jongeren als ze afgestudeerd zijn in de toneel- en filmwereld. De Gouden Kalveren worden voor het eerst niet meer live uitgezonden op TV en de bezoekersaantallen voor de winnaars blijven op dramatische niveaus steken waardoor de filmwereld verandert en deels een verschuiving plaats heeft naar online. Ondertussen besluit 3FM om Houten Kalveren te gaan uitdelen voor de mooiste Youtube-video’s, als online alternatief voor de gouden variant.
Het begon met het nieuws dat het Gala van de Gouden Kalveren dit jaar voor het eerst niet meer live op TV te zien was. De uitreiking op de laatste avond van het Nederlands Film Festival was eerdere jaren altijd live te zien. De verandering komt niet helemaal uit de lucht vallen. Er was de afgelopen jaren veel kritiek op de liveregistratie van het Kalveren-gala. Ook de kijkcijfers bleven achter bij te verwachtingen, waardoor er iets moest gebeuren.
Dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de stekker uit te live-uitzending heeft getrokken is desalniettemin een belangrijke stap achteruit. Het evenement was nog wel online te volgen, maar trok daardoor een nog kleiner publiek.
Toch lijkt het te passen in een trend die zich al eerder heeft ingezet. De bezoekersaantallen van de winnende films waren bijvoorbeeld opvallend laag. Uit analyses blijkt dat ze de afgelopen 2 jaar zo’n 18.000 kijkers mochten verwelkomen in de bioscopen. Het zijn cijfers die we uit het verleden niet kennen. De aantallen waren toen veel hoger, wat aan lijkt te geven dat de filmwereld er steeds een beetje anders uit komt te zien.
De groei zit vooral in de online toepassingen. Een korte film op vimeo trekt al snel in enkele dagen 150.000 kijkers. Dat betekent een bereik dat ruim 800% groter is dan dat van de winnende films van de Gouden Kalveren. Het geeft goed aan dat het belangrijk lijkt om de focus te verleggen naar online. Zowel voor de filmmakers als de acteurs en andere betrokkenen.
Het is ook 3FM niet onopgemerkt gebleven dat de filmwereld verandert en dat de Gouden Kalveren de laatste tijd wat aan glans verloren hebben. De omroep heeft daarom besloten om de Houten Kalveren in het leven te roepen. Die zijn bedoeld voor de mooiste video’s op Youtube. Uiteraard kan alle videocontent kans maken, dus ook die van acteurs die online naam weten te maken. We zijn benieuwd naar de ontwikkelingen van de komende jaren en blijven er als Toneelhuis Amsterdam in ieder geval bovenop zitten.